onsdag 19 september 2012

Pick-nick bröd

Jag har bakat ett jättegott pick-nick bröd. Perfekt att ta med på utflykten. Man kavlar ut smeten precis som man gör med kanelbullar. Sedan fyller man degen med vad man har hemma: det kan vara oliver, skinka, soltorkade tomater, färska örter mm. Jag fyllde mitt med rökt skinka och västerbottenost. Sedan rullar man ihop degen och formar den till en krans och fäster ihop ändarna med lite vatten. Det blev supergott. Receptet var på vanligt vitt vetemjöl, men jag hade också i lite rågmjöl för en lite grövre variant.

Recept 2 bröd

5 dl mjölk, fingervarmt
50 g jäst
75 g smält smör
2 ½ tsk salt
2 msk honung
14 dl vetemjöl
Flingsalt

Fyllning tex:
  • Skinka, smakrik ost, soltorkade tomater, oliver, färska örter
  • Chévre i skivor, hackade valnötter, färsk spenat
  • Fetaost, pinjenötter, oliver
  • Mozzarella, rödlök, soltorkade tomater
Smula ner jästen i en bunke. Häll på mjölken och rör ut jästen. Tillsätt smält margarin, salt och honung och rör ihop. Tillsätt mjölet och knåda i ca 5-10 minuter. Jäs degen sedan i ca 45 minuter. Dela degen i 2 bitar. Kavla ut till 2 stora rektanglar. Strö över din fyllning. Rulla ihop till en rulle och fäst kanterna med lite vatten. För ihop varje rulle till en krans och tryck ihop ändarna så att fyllningen inte läcker ut. Låt jäsa i ca 20 min. Sätt ugnen på 200 grader. Pensla bröden med vatten och strö på lite flingsalt. Baka i ugnen i ca 30 minuter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar